Kreszblog

Nem tudod, hogy egy adott táblázás mit akar jelenteni?
Nem tudod, hogy egy adott helyen mennyivel szabadna menni?
Nem tudod, hogy melyik sávban kellene menned?
Megbüntettek valahol, de nem érzed jogosnak?

Írd le minél részletesebben a helyszínt, csinálj képeket, és küldd el nekünk a kreszblog@gmail.com címre!
Világítsunk rá az értelmezhetetlen, s így betarthatatlan szabályozásokra, és ne hagyjuk, hogy hibás szabályokat akarjanak velünk betartatni!

Linkblog

Könyvjelző

Hirdetés

Mi az út? - 1. rész

2008.10.03. 04:26 :: Veszélyes Lejtő

Most pedig evezzünk ismét egy kicsit elméletibb vizekre.
Mert az egy dolog, hogy adott esetben az utak kezelőinek fogalma sincs nemhogy a kifejezetten rájuk vonatkozó rendeletekről, de még a KRESZ-ről sem, viszont sokkal komolyabb probléma, hogy a KRESZ-ből a legalapvetőbb definíciók közül is sok hiányzik.

Tekintsük most kizárólag a KRESZ-t kiindulási alapnak, hiszen a közlekedőkre az 1988/I. törvényen kívül csak ez a rendelet vonatkozik, azaz hiába tudjuk mit kellene betartania a küzutak kezelőinek, az rajtunk, közlekedőkön úgysem segít.

Az első ilyen felvetés pedig az, hogy mi az az út.
Hülye kérdésnek tűnik, ugye? Hiszen út az, ami annak látszik. Persze, normál esetben ez általában igaz is. Csak hát normál esetekben a kutyát nem érdekli, mi szerepel a jogszabályokban, az csak a "nem normál" eseteknél szokott előkerülni.
Ez a konkrét kérdés két szempontból is érdekes, ebből most az elsőt nézzük meg.
Ez pedig az, hogy közlekedhetünk-e az adott helyen vagy sem.
A KRESZ ezt írja:

Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút).

Na de honnan kell (lehet) azt tudni, hogy egy adott közterület vagy magánterület közúti járművek közlekedésére szolgál-e? Nyilván bizonyos esetekben ez egyértelmű, mondjuk senki nem kérdőjelezi meg, hogy a Hungária körút út-e, és amit nem útnak szánnak, azt sok esetben behajtani tilos táblával jelzik.

De mi van, ha mondjuk semmi sem tiltja, hogy ráhajts egy soksávos út közepén lévő zárt, aszfaltozott villamospályára? Mert ugye az, hogy ott megy villamos is, önmagában nem jelent tiltást.
Vagy mi van, ha valamit gyalogútnak szánnak, de semmilyen táblát nem tesznek ki? Sikerült már úgy járnom, hogy egy ismeretlen környéken kicsit eltévedtem, és próbáltam visszajutni valami ismert részre. Közben belekeveredtem mindenféle kis egyirányú utcákba, és egy helyen már csak egy szűk, házak közötti utcácska felé lehetett továbbmenni. Fogalmam nem volt, hol vagyok, így mentem arra, majd pár száz méterrel később az "út", amin haladtam véget ért egy soksávos útnál, én meg konkrétan egy járdán álltam, a forgalommal szemben... Behajtani tilos táblán nem mentem át, és semmi olyat nem tettem, amit nem szabadna, mégis úgy érzem, hogy egy rendőr nem lett volna rám igazán büszke.

A másik érdekes eset, ha elhagyjuk az aszfaltot. Ezt megtehetjük, hiszen a KRESZ alapján a földút egyetlen szempontból van megkülönböztetve, ez pedig az elsőbbség kérdése, ha nincs táblával jelezve. A földutat így definiálja a KRESZ:

Földút: jármű közlekedésre szabadon tartott, eredeti termett talajú vagy ahhoz hasonló anyagú (pl. zúzottkő, kavics, murva, kohósalak stb.) út, amelyen legfeljebb talajszerkezetet javító beavatkozás történt, ideértve azon földutat is, amely a szilárd burkolatú úthoz való csatlakozás, illetve a vasúti átjáró előtt legfeljebb 50 méter hosszban szilárd burkolattal rendelkezik.

Itt is elhangzik egy nagyon szép kifejezés, ez pedig a "jármű közlekedésére szabadon tartott". Hát honnan a manóból kell tudnia a közlekedőnek, hogy az adott terület kezelője az adott területet milyen célból tartja szabadon?
Persze, alapban itt is a józan ész segít, ami egyértelműen útnak néz ki, az az, ami nem, az nem. Akkor ha veszünk egy parkot, az első tíz autós, aki keresztülmegy rajta, az nem úton megy, mert még nincs nyom, a tizenegyedik viszont már szabályos? Hol a határ?
Azt sem nézhetjük, hogy az az út, ahol egy jármű tud haladni, mert az a jármű lehet egy Lamborghini is és egy KRAZ is, és ugye erősen különbözik, hogy hol tudnak gond nélkül elmenni.

És mi van akkor, ha benövi az utat a gaz, mert nem használják hónapokig? Akkor elég, hogy én tudom, hogy ott út van, csak nem látszik?
Térképekre meg nem lehet hagyatkozni, mert egyrészt roppant pontatlanok, másrészt a földutak folyamatosan "vándorolnak", tehát egy év múlva már több tíz méterrel is arrébb kerülhetnek, mint most. Ráadásul a térképek ugyebár nem hivatalosak.
Vagy esetleg helyrajzi számos, földhivatali térképekkel kellene közlekedni?

Úgy gondolod, hogy ez puszta kötözködés?
Lehet. Egészen addig, amíg nem próbálnak megbüntetni, miközben te teljesen jóhiszeműen cselekedtél, és eszedbe sem jutott, hogy olyan helyen közlekedsz, ahol más értelmezése szerint nem lehetne.

Folyt. köv.

1 komment

Címkék: út

A bejegyzés trackback címe:

https://kresz.blog.hu/api/trackback/id/tr13691986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zTaki 2019.06.02. 18:20:25

Várjuk a címbeli kérdésre a korrekt választ...
süti beállítások módosítása