Érdekes felvetés jelent meg a Zugügyvéden.
A levélíró arra panaszkodik, hogy megbüntették egy olyan "Megállni tilos" tábla után 5 méterrel, amely kiegészítő tábláján eredetileg 10 m szerepelt, ám valaki lekaparta a 0-t, így 1 m látszott. (A levél itt olvasható.)
Az eredeti felvetésben szerepel az is, hogy a rendeletben előírthoz képest jelentős késéssel küldték ki neki a közigazgatási bírságot, ami szintén egy érdekes téma, de nem tartozik ezen blog témakörébe.
Azonban az olvashatatlan kiegészítő tábla annál inkább.
Mindenképpen érdemes lenne látni az érintett táblát. Ha a levélíró is pontosan tudta, hogy az eredetileg 10 m volt, mert látszott, hogy mi volt ott eredetileg a tábla különösebb figyelgetése nélkül is, akkor valószínűleg a bíróságon nehezen támadható dolog lenne.
De amennyiben "rendesen" el volt távolítva a 0, és maximum találgatni lehetett volna, hogy az eredetileg nem 1 m volt, hanem 10, akkor szerintem a büntetés jogszerűtlen. Persze ehhez kellene egy fénykép a tábláról, de fogadjuk el, hogy valóban nem látszott az a nulla.
A közlekedőnek hivatalosan nincsen mérlegelési joga, ha egy táblán értelmetlennek látszó korlátozás szerepel, azt is be kell tartani. Ha 1 méteren tilos megállni, akkor 1 méter után szabad, akkor is, ha ez hülyeségnek tűnik. Ha még lehet is sejteni, hogy az az 1 méter az valaha 10 méter volt, akkor sem kell tudnia a közlekedőnek, hogy a kiegészítő tábla feliratát valaki megrongálta, vagy a közút kezelője módosította szándékosan.
Sokszor látni olyat, hogy hivatalosan alakítgatnak át így táblákat, pl. a mezőgazdasági vontatóval, segédmotoros kerékpárral ill. állati erővel vont járművel behajtani tilos tábla egyik jelképét letakarják.
Amennyiben a felirat az átalakított formájában egyértelmű, a KRESZ alapján értelmezhető, akkor a látottak szerint kell értelmezni. A 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet mellékletének (JETSZ) 2.3. pontja szerint "Gondoskodni kell arról, hogy a kihelyezett közúti jelzőtáblák épek, tiszták, állandóan jól láthatóak és előírt fényvisszavető képességűek legyenek, azokat semmi el ne takarja."
Amennyiben ez a feltétel nem teljesül, véleményem szerint a közút kezelője felel az ebből adódó károkért.
Persze a bíróság még mondhat mást, de a vonatkozó jogszabályokból egyértelműen ez következik.