Kreszblog

Nem tudod, hogy egy adott táblázás mit akar jelenteni?
Nem tudod, hogy egy adott helyen mennyivel szabadna menni?
Nem tudod, hogy melyik sávban kellene menned?
Megbüntettek valahol, de nem érzed jogosnak?

Írd le minél részletesebben a helyszínt, csinálj képeket, és küldd el nekünk a kreszblog@gmail.com címre!
Világítsunk rá az értelmezhetetlen, s így betarthatatlan szabályozásokra, és ne hagyjuk, hogy hibás szabályokat akarjanak velünk betartatni!

Linkblog

Könyvjelző

Hirdetés

Szeretnék több traffipaxot

2008.11.18. 14:44 :: Veszélyes Lejtő

Hülyeségnek hangzik, ugye? Pedig én kezdem komolyan gondolni. El is mondom, miért.

Ha már egyszer egy ilyen témájú blogot csinálgatok, akkor fokozottan törekszem rá, hogy a lehető legjobban betartsam a szabályokat. Nem mondom persze, hogy 100%-ban, mert mint azt tudjuk, sokszor az fizikailag lehetetlen. De azért törekszem erre.
Még akkor is, ha nyilvánvaló, hogy semmi értelme mondjuk az adott helyen a megállni tilos táblának, mert hát ki vagyok én, hogy ezt eldöntsem?

Így hát megyek a - szerintem - totálisan indokolatlan 30-as övezetben 30-cal.
Mögöttem egyre többen gyűlnek fel, és persze amint fizikailag lehetséges, megelőznek.
És látom rajtuk, miközben elmennek mellettem, hogy fogalmuk sincs, hogy én miért mentem olyan nagyon lassan. Valószínűleg meg vannak róla győződve, hogy vagy gyépés vagyok, vagy részeg.
Mert annyira sok tábla van kinn az út szélén, hogy ha nem tudatosan ezekre koncentrálsz, akkor gyakorlatilag semmi nem marad meg benned belőlük. És úgy mész tovább 60-nal a 30-as táblánál, hogy nem is tudsz róla, hogy ez egy havi minimálbérbe kerülhetne.

És persze a korábbi évek tapasztalatai alapján, úgysem fut bele az ember soha traffipaxba, szóval igazából mindegy is, mennyi tábla van kinn, meg hogy mennyivel lehetne menni, a kulturáltabb autósok is csak arra törekszenek, hogy balesetet ne okozzanak. Alapvetően ez kvázi egy önszabályozó rendszer lett, ami ugyan nem tökéletes, de egész sokáig működött.

Aztán fordult a kocka, rájöttek a nagyok, hogy ez így nem jó, és az egyik oldalt megszigorították (büntetési tételek). Azóta olyan helyeken ellenőriznek, ahol előtte soha senki nem látott rendőrt. Ezzel még nem is lenne baj, csak a másik oldalon nem nagyon látni változást, táblaerdőből kellene kiszűrni, mi az érdemleges információt hordozó, össze-vissza kitáblázásokból kéne kitalálni, mit is akartak vele elérni, és persze totál értelmetlen dolgokat kellene betartani.
Nyilván az lenne a szerencsés, ha tennénk azért, hogy a korlátozások is racionalizálódjanak, de ez sajnos nem ilyen egyszerű. Lesz majd egyszer egy poszt arról, mennyire is esélytelen ezen változtatni, de szerintem ezt mindenki tudja, aki kicsit is került szembe a magyar bürokráciával...

Így hát én már nem akarom felülbírálni a szabályokat. Elfogadom őket, ez van, ezt kell betartani, még ha hülyeség is. Különösen, hogy szökőévente egyszer sem szeretnék a fizetésemmel összemérhető nagyságú bírságot kifizetni.
De azt képtelen vagyok elfogadni, hogy ha szabályosan közlekedek, akkor az autóstársak szemében én leszek az antikrisztus, és folyamatosan balesetveszélyes helyzetekbe keveredek, csupán azért, mert nem a megszokás, hanem a KRESZ szerint vezetek.

Ezért aztán azt mondom, hogy ha már azon nem lehet változtatni, mit kell betartani, akkor nosza, változtassunk az ökörségek betartatásán! Majd ha mindenhol sebességet mérnek, akkor majd mindenki 30-cal megy lakott területen kívül akár több tíz kilométeren át, és legalább nem én leszek az, aki a szabályosságával másokat feltart, és aki felmenőit szidja a több kilométeres kocsisor összes sofőre...

2 komment

Címkék: vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://kresz.blog.hu/api/trackback/id/tr22775475

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Varga Márton 2008.11.19. 10:49:48

Üdv
Élvezettel olvastam a "táblaerdőről" szóló bejegyzésed, de néhány dologgal nem értek egyet. Elég jól ismerem a témát, ebben dolgozom. Először is a sok tábla. Véleményem szerint nem a tábla sok, hanem a gépjármű vezetők egyre figyelmetlenebbek. Ugyanis a járművezetés egyik fontos alapszabálya a forgalmi jelzések "figyelése", betartása. És azért mert a világban, nem csak nálunk sok tábla van az úton, azért nem feltétlenül a jogszabály vagy a kihelyező a hibás. Készült Londonban illetve New York-ban egy ilyen irányú felmérés és mindössze 8%-os tábla csökkentést tartottak indokoltnak. Gondolj bele pl. Londonban mennyivel több tábla mondjuk egy 3km-es szakaszon mint nálunk? És az ottani sofőröktől ugyanúgy elvárják a táblák figyelemmel kisérését. Kérdezem mennyivel rosszabbak a magyar sofőrök mint az angolok? Amerikáról nem is beszélek. Ha megnézel egy filmet vagy bejátszást,láthatod hogy ott tényleg táblaerdő van. Ezért én egy kis túlzást éreztem a bejegyzésed ezen részén. Sajnos elismerhető az a tény hogy aki betartja a jogszabályt azt álltalában hülyének nézik, ezt magam is tapasztaltam. Ebben igazad van. A sebességkorlátozó övezetekről szintén eltér a véleményünk. A "ZÓNÁ"-kat nem csak a forgalom lassítása miatt jelölik ki. Ez csak az egysik ok. A másik a lakó pihenő övezetekre vonatkozó törvény ami többek között előír egy bizonyos zajszintet. Aztán a következő ok az utak állapota. 30-as zónát kitehetnek akkor is ha az adott útszakaszon lévő burkolat állapota,minősége ennél nagyobb sebességet nem tesz lehetővé. Aztán ott vannak a különféle intézmények, óvodák , iskolák stb melyek környezetében szintén 30-as korlátozás lenne a kötelező. Tehát ebből csak azt akartam kihozni hogy nem CSAK a gyorshajtás hagyományos kiküszöbölése, lefényképezése a cél, hanem a forgalom biztonság is , mely tényezőit és okait egy éppen arra közlekedő esetleg nem is látja. Persze a ló túloldala az , amikor a különféle útfelújítási munkák után kinnthagyott táblák már már akadályozzák a forgalmat pl egy kinntfelejtett sebkorlát. Itt azonban joghézag van, ugyanis az útfelújítást végzők kötelessége lenne visszaszedni a táblákat de nem teszik, viszont a felelősségre vonásuk nem történik meg. Ezzel a felelőtlenséggel ezek a cégek veszélyeztetik a mindennapi közlekedsbiztonságot. Tehát kéreti rájuk mérgesnek lenni. Összefoglalva azt gondolom hogy Budapest úthálózatának méreteit figyelembe véve a 90-100 ezer darab KRESZ tábla mennyiségileg nem sok, főleg ha kiszámolnánk egyszer hogy egy szakaszra hány tábla jut. ( London 480.000db, New York 925.000db) És még nem ejtettünk szót azon , engedély nélkül kirakott egyéb reklám táblákról, cégtáblákról amelyek miatt elterelődik a figyelem a KRESZ táblákról, és ezek miatt valóban "táblaerdőnek" tünhet Budapest.

Tisztelettel:
Varga Márton

Veszélyes Lejtő · http://kresz.blog.hu/ 2008.11.19. 11:37:17

Nem írtam, de itt most nem (csak) Pestről beszélek.
Táblaerdő-témában a kedvenc példámat egy nyári naplementekor sikerült észrevennem. Adott egy megyeszékhely egyik négy sávos bevezető útja, amely gyakorlatilag teljesen egyenes az első csomópontig (azért nem írok pontosabb helyet, mert sajnos máshol is hasonló a helyzet).
Namost beérve erre a helyre nyugati irányból naplementekor szembetűnt, hogy mennyi kis valami "világít" az út szélén - a KRESZ-táblákon visszatükröződő napfény volt az.
Mértem, és számoltam - 2,8 km hosszú a szakasz, és ezen kb. 110 db KRESZ-táblát számoltam össze csak a saját irányomban. Ez 39 tábla km-enként, ha mindegyik külön oszlopon lenne, akkor 25 méterenként lenne egy tábla!
Persze ezeknek a nagy része az csak a főutat jelzi, vagy egyéb, kevésbé "érdekes" funkciója van, de nekem ezek közül kellene megtalálni azt, ami vonatkozik rám, és valamit tennem kellene "miatta".
És akkor még a belvárosibb helyeken kinn lévőkről nem is beszéltünk, ott valószínűleg ennél is durvább számok jönnének ki.
Biztosan létezik tanulmány arról, hogy mennyi táblát képes felfogni egy átlagos sofőr, ha halad mondjuk 50 km/h-val, és közben még egy erősebb forgalomra, gyalogosokra is figyelnie kell. Szerintem ez már erősen a határon mozog, különösen, hogy az esetek többségében az "alap" szabályokból, a kereszteződések helyzetéből és több táblából együttesen kell összerakni, hogy éppen mit is szabad, és mit nem.

Az övezetek jogosságát meg azért helyenként lehet vitatni... Gondolom sokszor ez a lakók kérésére kerül kihelyezésre, de könyörgöm, aki egy helyi szinten mindig is fő közlekedési útvonalnak számító, kétsávos út mellé költözik, az mit vár? Ez kb. az a kategória a szememben, amikor a Ferihegy mellé épült lakóparkok lakói tüntetnek a hangos repülők ellen...
Amikor a nemrégiben aszfaltozott kétsávos út egyik oldalán egybefüggő betonkerítés van, a másik oldalán meg legelő, akkor miért kell nekem 30-cal menni?
Ha nem lennének tömegesen ilyen, az egyszerű földi halandó számára felfoghatatlan indokú korlátozások, akkor talán az indokoltakat is többen, "szívesebben" tartanák be, szerintem.

Ugyanez igaz a vasúti átjárő előtti kötelező 30/40-re is. Ott is él, ahol rég nem közlekedik semmilyen vonat, így aztán ott sem megy _senki_ 30/40-nel, ahol kéthetente hal meg valaki.

Persze ez csak az én személyes véleményem, kíváncsian meghallgatnám a "hiavatalos" álláspontot is. Mármint azt a részét leszámítva, hogy így a legegyszerűbb és legolcsóbb...

Azt meg továbbra is fenntartom, hogy ha már egyszer vannak szabályok - még ha logikátlanok is -, és ezeken változtatni nem nagyon lehet, akkor érjék el a t. hatóságok folyamatos ellenőrzéssel, hogy ne az legyen a hülye, aki betartja őket.
süti beállítások módosítása